تاریخچه ماشین ظرفشویی و تاثیر آن بر زندگی ما

۱,۶۷۰ بازديد


ماشین ظرفشویی وسیله ای عالی برای صرفه جویی در نیروی کار و البته در مصرف آب است. اگر ماشین ظرفشویی ما به هر دلیلی خراب شود، متوجه می شویم که چقدر به آن نیاز داریم و تعمیر آن اولویت ما خواهد بود. اما زمانی که ماشین ظرفشویی اختراع شد و چگونه به یکی از لوازم خانگی مورد علاقه ما تبدیل شد، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. بیایید نگاهی کوتاه به تاریخچه ماشین ظرفشویی بیندازیم و ببینیم که چگونه استفاده از آن سبک زندگی ما را برای بهتر شدن تغییر داده است. برای بهره مندی از  خدمات نمایندگی تعمیر ظرفشویی بوش با نمایندگی بوش تماس بگیرید.



اولین ماشین ظرفشویی

اولین حق ثبت اختراع ماشین ظرفشویی به سال 1850 برمی گردد. مخترع ماشین ظرفشویی فردی به نام جوئل هاتون بود. در این مرحله وقتی دستگاه را باز کردم، آب از کانال چوبی سرازیر شد و داخل کاسه کثیف شد. این دستگاه اولیه بسیار ابتدایی بود، اما مفهوم آن در سال 1887 گسترش یافت و دستگاه پیشرفته تری توسط "جوزفین کاکرین" در نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال 1893 به نمایش گذاشته شد.

فیراشوشتینا ژوزفین کوکرین

ماشین ظرفشویی خانم ژوزفین کوکرین را می توان پیشرفته تر از ماشین ظرفشویی چوبی جوئل هاتون دانست. ماشین ظرفشویی خانم کاکرین یک چرخ چوبی در داخل دیگ مسی خود داشت و سیستم با دست از طریق یک قرقره رانده می شد. ظروف داخل سیم‌ها، داخل جعبه‌های فلزی قرار می‌گرفتند و سپس با آب داغ و صابون با استفاده از موتور دستی شسته می‌شدند. در آن زمان، این اختراع انقلابی در صنعت بود، اما باید تا دهه 1920 صبر می‌کردیم تا شاهد پیشرفت‌های بیشتر در فناوری کارواش باشیم.

توسعه ماشین های ظرفشویی

تکامل بعدی در ساخت ماشین ظرفشویی در سال 1924 بود، مشابه نوع ماشین هایی که امروزه استفاده می کنیم. این دستگاه دارای سیستم قفسه ظروف و آب پاش چرخان برای نظافت می باشد. اما عنصر این دستگاه نیاز به سیستم لوله کشی داخلی دارد و این امر بر استفاده از آن تاثیر می گذارد. بنابراین فقط ثروتمندان می توانستند از پس خرید و نگهداری آنها برآیند. به دلیل این عیب بزرگ، ماشین ظرفشویی پس از جنگ جهانی دوم به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفت. توسعه لوله کشی داخلی در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 امکان استفاده از لوازم خانگی از جمله جدیدترین طرح های ماشین ظرفشویی را با قابلیت لوله کشی داخلی فراهم کرد.

در حال شستن ظرف ها

با توجه به عوامل مختلف، ماشین ظرفشویی تا دهه 1950 یک وسیله لوکس محسوب می شد. این طرح‌ها از آن زمان به‌طور قابل توجهی تکامل یافته‌اند، و در دهه 1970، ماشین‌های ظرفشویی به طور گسترده توسط افرادی که فقط چند سال قبل توانایی خرید آن‌ها را نداشتند، مورد استفاده قرار گرفتند. این روند تا به امروز ادامه دارد و در حال حاضر بیش از 75 درصد آمریکایی ها ماشین ظرفشویی دارند و هر روز از آن استفاده می کنند. استفاده از ماشین ظرفشویی مدرن بسیار راحت تر از ماشین های ارزان قیمت است. از ویژگی های جدید آن می توان به دکمه های پیش شستشو، قفسه بندی کارآمد، سینی های متحرک، فیلترهای بهتر و اسپری های چرخشی کارآمد اشاره کرد. ماشین ظرفشویی جدید یک معجزه مدرن است که زندگی ما را به سمت بهتر شدن تغییر داده است.

اولین ماشین ظرفشویی ایران

اولین ماشین ظرفشویی ایران در سال ۱۳۹۸ توسط «گروه صنعتی پاکشوما» به بازار عرضه شد. مهندسان این شرکت پس از یک سال تلاش با موفقیت اولین ماشین ظرفشویی را وارد بازار کردند و با سرمایه گذاری 6.5 میلیون دلاری خط تولید ماشین ظرفشویی را راه اندازی کردند. گروه صنعتی پاکشوما در یک سال 300 هزار دستگاه را وارد بازار کرد.

از جمله مهمترین مشخصات اولین ماشین ظرفشویی تولید شده توسط شرکت پاکشوما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حداقل مصرف آب یعنی 9 لیتر در هر سیکل شستشو

صدای ماشین ظرفشویی بی صداست

168 بشقاب را به مدت 30 دقیقه با دمای آب 70-77 درجه بشویید.

نیم بار (نیم بار)

دارای صفحه نمایش بزرگ با دکمه های لمسی

استفاده از برنامه های مختلف شستشو

گروه صنعتی پاکشوما سری جدید ماشین ظرفشویی را با نام سری ژوزفین به افتخار سازنده اولین ماشین ظرفشویی روانه بازار کرده است. این گروه تا پایان سال 1398 توانست 6 مدل مختلف ماشین ظرفشویی را با برندهای پاکشوما، کندی، زیروات و کرال عرضه کند.

تاثیر ماشین ظرفشویی بر زندگی ما

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) اعلام کرد که جدیدترین ماشین های ظرفشویی با راندمان بالا نه تنها در مصرف انرژی بلکه در مصرف آب نیز صرفه جویی می کنند. وقتی مدل های قدیمی را با ماشین ظرفشویی یا مدل های جدیدتر را با ماشین لباسشویی دستی مقایسه می کنید، صحت این سوال ثابت می شود. این به ما کمک می کند تا منابع طبیعی خود را حفظ کنیم و ظروف کثیف را با استفاده از روشی دقیق تر تمیز کنیم. واضح است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی در سال های آینده شاهد پیشرفت بیشتری در این زمینه خواهیم بود

اگر ماشین ظرفشویی شما دیگر ظروف را نمی‌شوید، توصیه می‌کنیم با یک تکنسین حرفه‌ای مشورت کنید که تمام نکات آموزشی و نگهداری لوازم خانگی را به شما ارائه می‌دهد. ما همچنین می توانیم به تعمیر لوازم خانگی کمک کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کار با ماشین ظرفشویی، مقاله ما را از دست ندهید «5 روش برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی خود».

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی می‌تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه برای نیازهای خانه‌تان کمک کند. ابتدا، باید به ابعاد و فضای موجود در آشپزخانه‌تان توجه کنید. مطمئن شوید که ماشینی که انتخاب می‌کنید، به ابعاد آشپزخانه و جایگاه مخصوص ظرفشویی شما متناسب باشد. همچنین، بررسی کنید که آیا نیاز به ماشینی با ظرفیت بزرگتر برای خانواده بزرگتان دارید یا ماشین با ظرفیت کوچکتر برای فضای محدودتان مناسب‌تر است.

 

علاوه بر ابعاد، ویژگی‌های عملکردی نیز بسیار مهم هستند. به دنبال ویژگی‌هایی مانند کارایی شستشو، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، سر و صدای تولید شده و برنامه‌های شستشوی متنوع باشید. همچنین، از مطالعه نظرات و بررسی‌های دیگر مشتریان برای اطمینان از کیفیت و عملکرد ماشین‌های مختلف استفاده کنید. با توجه به این نکات، می‌توانید ماشین ظرفشویی مناسبی را برای خانه خود انتخاب کنید و از خریدتان راضی باشید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.