نحوه اتصال به سرورهاي مجازي لينوكس

۵۸۰ بازديد

 

از ملزومات اصلي و مهم استفاده از سرورهاي مجازي دسترسي از راه دور به آنهاست كه بدون وجود آن كنترل و مديريت سرورهاي مجازي بسيار سخت خواهد بود. به همين دليل وابسته به اينكه از چه نوع سيستم عاملي استفاده مي‌كنيد و همچنين سرور مجازي مقصد داراي چه نوع سيستم عاملي است، راه‌هاي مختلفي براي اتصال از راه دور به سرور مجازي‌ وجود دارد كه عبارتند از: استفاده از پروتكل SSH جهت اتصال به سرورهاي مجازي بر پايه لينوكس و استفاده از پروتكل RDP جهت اتصال به سرورهاي مجازي بر پايه ويندوز. اين ابزارها اجازه مي‌دهند تا از راه دور، سرورهاي مجازي خود را مديريت كنيد و فايلها را منتقل و به طور كلي هر عملي كه مي‌توانيد به صورت فيزيكي انجام دهيد را از راه دور به صورت مجازي انجام دهيد.

قبل شروع برقراري ارتباط از راه دور با يك سرور مجازي پيش‌نيازهاي اوليه را بايد فراهم كنيد. براي اينكار سرورمجازي بايد روشن، و به اينترنت وصل باشد و نرم افزار‌هاي مورد نياز ‌بايستي بر روي كامپيوتر مبدأ نصب باشند  و آدرس آي پي IP سرور مجازي بايد در اختيار باشد. همچنين تنظيمات فايروال بايد به صورتي باشدكه امكان دسترسي به پورت مورد نظر فراهم باشد.

SSH چيست؟

SSH  مخفف كلمه Secure Socket Shell است كه يك پروتكل ارتباطي است و اجازه اتصال از راه دور را ، به يك كامپيوتر مي‌دهد. هنگامي كه يك ارتباط SSH  برقرار مي‌شود، خط فرمان از ماشين مقصد در اختيار شما قرار مي‌گيرد و به واسطه آن مي‌توانيد دستورات سيستمي را وارد نماييد. براي شكل‌گيري يك ارتباط SSH  در اصل به دو جزء نيازمنديم، جز اول نرم‌افزار كاربري SSHو جزء دوم نرم‌افزار سرويس دهنده است. نرم‌افزار كاربري SSHبه  نرم افزاري گفته ميشود كه بر روي كامپيوتر شما نصب مي‌شود تا به واسطه آن به نرم‌افزار سرويس دهنده SSH كه بر روي سرور مجازي نصب شده، متصل شد. نرم‌افزار كاربر از آدرس آي پي استفاده ميكند، تا به سرور مجازي مربوطه متصل شود.پورت مورد استفاده در ارتباط‌هاي SSH  به طور پيشفرض ۲۲ است.

نحوه اتصال سيستم عامل‌هاي لينوكسي و مك به سرور مجازي لينوكسي 

براي اتصال به سرور ابري لينوكسي مي‌توانيد مراحل زير را دنبال كنيد.

اگر سيستم عاملي بر پايه لينوكس و يا مك داريد به احتمال زياد نرم‌افزار SSH  را از پيش نصب داريد. براي اطمينان بر روي كامپيوتر خود يك ترمينال باز كنيد. براي اينكار كليد‌هاي تركيبي CTRL + ALT + T  را بزنيد. سپس دستور ssh  را وارد كرده و كليد Enter  را بزنيد. در صورتي كه نرم‌افزار SSH  كاربر روي كامپيوتر شما نصب باشد، پاسخي دريافت خواهيد كرد، در غير اين صورت نياز است تا نرم‌افزار openssh-client بر روي كامپيوتر نصب كنيد.

نحوه اتصال از طريق SSH

حال كه نرم‌افزار سمت كاربر OpenSSH  را نصب داريد، مي‌توانيد به صورت امن به سرور مجازي خود وصل شويد. براي اينكار با توجه به اطلاعات ماشين مجازي كه از طريق پنل كاربري در اختيار شما قرار داده شده بر روي سيستم خود يك ترمينال باز كنيد و دستور زير را در آن وارد كنيد:

ssh your_username@host_ip_address

بسته به اينكه در هنگام ساخت سرور مجازي، كدام سيستم عامل را انتخاب كرده‌ايد، نام كاربري  your_username متفاوت خواهد بود. براي اتصال به سرور Ubuntu  از نام كاربري ubuntu ، براي اتصال به سرور CentOS  از نام كاربري centos و براي اتصال به سرور Debian  از نام كاربري debian استفاده كنيد. همچنين به جاي host_ip_address، آدرس آي پي پابليك اختصاص داده شده به سرور مجازي خود را وارد كنيد

هنگامي كه براي اولين بار به سرور مجازي متصل مي‌شويد، بعد از وارد كردن دستور بالا و فشردن كليد Enter، پيغامي مبني بر تأييد كليد ECDSA  مختص سرور، نمايان ميشود كه بايد عبارت yes  را تايپ كنيد و كليد Enter  را بزنيد. در صورتي كه كليد خصوصي SSH  شما، كه كليد عمومي متناظر با آن در سرور مجازي وجود دارد، در مسير ssh/. موجود باشد، به صورت خودكار به سرور متصل ميشويد.

اتصال ويندوز به سرور مجازي لينوكسي با استفاده از PuTTY

براي  اتصال به سرور ابري لينوكسي با استفاده از نرم‌افزار PuTTY ، در صورتي كه از سيستم عامل پايه ويندوز استفاده مي‌كنيد، نيازمند نصب نرم افزاري به عنوان SSH سمت كاربر هستيد. ميتوانيد از نرم‌افزار PuTTY استفاده كنيد. فرض بر اين است كه اين نرم‌افزار در حال حاضر بر روي سيستم عامل ويندوز شما نصب است. مراحل استفاده از PuTTYبه ترتيب زير است:

ابتدا بايد كليد خصوصي سرور مجازي‌تان را به نرم‌افزار PuTTY  معرفي كنيد. براي اين كار بعد از باز كردن نرم‌افزار PuTTY به بخش Connection → SSH → Auth  برويد و بر روي كليد …Browse در زير بخش
 Authentication parameters / Private key file for authentication كليك كرده و فايل كليد خصوصي خود را پيدا كنيد و Open  را بزنيد.

سپس براي اتصال به سرور مجازي در بخش (Session → Host Name or IP address) نام كاربري و آدرس آي پي پابليك سرور مجازي خود را به شكل username@your_public_ip وارد كنيد. به صورت پيشفرض پورت اتصال شماره ۲۲ است كه پ مي‌توانيد آن را تغيير دهيد. دقت كنيد كه Connection type  بر روي SSH  تنظيم شده باشد و در نهايت كليد Open  را براي اتصال به سرور مجازي فشار دهيد.

https://eco.shafaqna.com/FA/278265/%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%DB%8C/

اتصال ويندوز به سرور مجازي ويندوزي با استفاده از RDP

پروتكل RDP  پروتكلي است كه به منظور اتصال، كنترل و مديريت ماشين‌هاي برپايه ويندوز به صورت از راه دور، توسط شركت مايكروسافت طراحي شده و بر خلاف پروتكل SSH، نرم‌افزارهاي سمت كاربر RDP  محيطي گرافيكي دارند. از همين رو استفاده از سرويس‌هاي Remote Desktop  به كاربران و مديران ، اجازه دسترسي و مديريت راحت‌تر را مي‌دهند. يكي از نواقص اين پروتكل ، عدم استفاده از رمز نگاري است كه امنيت را كاهش مي‌دهد، چرا كه پورت مربوطه به صورت عمومي بر روي اينترنت قابل دسترس است. اين پروتكل نيز همانند ssh  از معماري كاربر/سرويس دهنده استفاده مي‌كند و به طور پيشفرض سرويس دهنده اين پروتكل كه روي سرور مجازي فعال است، از پورت ۳۳۸۹ استفاده ميكند. زمان اتصال به يك سرور ويندوزي به يك نام كاربري و آدرس آي پي پابليك آن سرور نياز داريد. وقتي به سرور مورد نظر دسترسي پيدا كنيد، مي‌توانيد آن را و به صورت از راه دور مديريت و بين دو كامپيوتر فايل انتقال دهيد. بدون توجه به نسخه ويندوز ، مي‌توانيد از نرم‌افزار سمت كاربر RDP  كه به صورت پيشفرض بر روي آن نصب است جهت اتصال به سرور مجازي‌ ويندوزي‌تان استفاده كنيد.

همانطور كه گفته شد راه‌هاي مختلفي براي اتصال از راه دور به سرور مجازي‌ وجود دارد كه ميتوانيد با توجه به شرايط خود هركدام را برگزينيد و از آنها براي مديريت بهتر سايت خود استفاده كنيد.

 

یادگیری رایگان لینوکس به عنوان یک سیستم عامل با منبع باز، فرصت بی‌نظیری برای کسانی است که می‌خواهند به دنیای فناوری و علوم کامپیوتر وارد شوند یا مهارت‌های فنی خود را بهبود بخشند. این فرآیند یادگیری به شما امکان می‌دهد تا با مبانی کلی از سیستم‌های عامل، مدیریت فایل، استفاده از خط فرمان و مفاهیم پیشرفته‌تری همچون شبکه، امنیت و خدمات سروری آشنا شوید.

 

مزیت بزرگی که یادگیری رایگان لینوکس دارد، وجود جوامع فعال و پویایی است که به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات می‌پردازند. از طریق وب‌سایت‌ها، انجمن‌ها، ویدئوها و منابع آموزشی متعدد، شما می‌توانید به روزرسانی‌های جدید، ترفندها و راه‌حل‌های مشکلات رایج دسترسی داشته باشید. همچنین، برنامه‌های آموزشی رایگانی همچون Codecademy، Coursera و edX نیز برای یادگیری لینوکس و مهارت‌های مرتبط با آن ارائه می‌شوند که به شما کمک می‌کنند تا به سرعت مهارت‌های خود را بهبود بخشیده و به جامعه بزرگی از فعالان لینوکس ملحق شوید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.