تغذيه‌درماني براي مديريت كرونا

۷۰ بازديد

بررسي‌ها نشان داده است بين تغذيه، سيستم ايمني بدن و بيماري ناشي از ويروس كوويد-۱۹ ارتباط مستقيمي وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران جوان، از شروع اولين موارد ابتلا به ويروس كرونا، مردم جوامع دنيا با حقيقت جديدي روبه‌رو شدند و آن زندگي در روز‌هايي است كه هر لحظه ممكن است جانشان به خطر بيفتد. در اين مدت افراد بسياري به ويروس كرونا مبتلا شدند كه علايم بيماري آن‌ها از خفيف و بدون علايم تا شديد، متغير بود.

در بررسي‌هاي محققان مشخص شده، مواد غذايي و تركيبات رژيمي روي سيستم ايمني بدن و گيرنده‌هاي آنزيم ACE۲ (آنزيم ۲ مبدل آنژيوتانسين) اثر خوب گذاشته و براي درمان بيماران مبتلا به كوويد-۱۹ و همين طور پيشگيري از آن مفيد هستند. آنزيم ACE۲ به سطح بيروني سلول‌هاي ريه‌ها، رگ‌هاي خوني، قلب، كليه‌ها و روده متصل مي‌شود و نقطه ورود برخي از انواع ويروس‌ها مانند كوويد-۱۹ به سلول‌هاي بدن است.

محققان در بررسي‌هاي متعددي كه از زمان شروع عالم‌گيري كوويد-۱۹ انجام داده‌اند، به اين نتيجه رسيده‌اند انواع پروتئين‌ها، اسيد‌هاي چرب امگا۳، ويتامين‌هاي A و C، فيبر رژيمي، سلنيوم و مس ضد التهاب هستند و جلوي التهاب‌هاي بيماري‌زا را مي‌گيرند. چربي‌هاي قطبي (چربي‌هاي آب‌دوست و چربي‌دوست) اثرات ضد ترومبوز دارند.

ترومبوز به وضعيتي گفته مي‌شود كه درون رگ‌هاي سالم، لخته خون ايجاد مي‌شود و اين لخته جلوي جريان خون را مي‌گيرد. اگر اين لخته شروع به حركت كند، به آن آمبولي مي‌گويند. سكته‌هاي مغزي، قلبي، ايسكمي حاد پا يا دست و ترومبوز شريان كبدي از جمله عوارضي است كه اين وضعيت از خود به جا مي‌گذارد.

ويتامين E، آهن و روي، عملكرد سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كنند و ويتامين‌هاي C، A و E و همين طور اسيد‌هاي چرب امگا۳، اثرات آنتي‌اكسيداني دارند.

از مصرف كربوهيدرات‌ها به علت اين كه شاخص گليسمي بالايي دارند و موجب التهاب در بدن مي‌شوند، بايد تا حد امكان كاست.

مكمل‌هاي تقويتي هم براي حفظ سلامت بدن لازم هستند، اما بايد بدانيد كه با كمبود كدام يك از ويتامين و مواد معدني ضروري در بدن مواجه هستيد، زيرا مصرف مكمل‌ها بيش از نياز بدن، خود منجر به بيماري مي‌شود. با مصرف به اندازه مواد مغذي مي‌توان از بيماري‌هاي مزمن و همچنين بيماري‌هاي ناشي از سوء‌تغذيه يا كوويد-۱۹ پيشگيري يا آن‌ها را درمان كرد.

از طرفي چاقي و داشتن چربي بيش از حد در بدن و توده بسيار كم عضلاني، عوامل خطر براي بيماران مبتلا به كوويد-۱۹ هستند.

تركيبات زيست‌فعال طبيعي مانند رسوراترول، ايكوزاپنتانوييك‌اسيد، دوكوزاهگزانوئيك‌اسيد، كپسايسين و كوركومين كه در گياهان، غذا‌هاي دريايي هستند، اثرات ضد التهابي دارند. رسوراترول، كوركومين و كپسايسين از انواع آنتي‌اكسيدان‌ها هستند كه اولي در كشمش، بلوبري و انگور قرمز وجود دارد و دومي جزء فعال ادويه زردچوبه است. كپسايسين هم در ففل‌هاي تند سبز و قرمز، فراوان وجود دارد.

ايكوزاپنتانوييك‌اسيد و دوكوزاهگزانوئيك‌اسيد هم از اسيد‌هاي چرب امگا۳ هستند و در روغن و مكمل‌هاي ماهي يافت مي‌شوند.

همچنين با توجه به ارتباط مهم بين فلور روده و ايمني بدن، پروبيوتيك‌ها و پري‌بيوتيك‌ها اثر محافظتي روي بدن دارند و مي‌توانند تركيبات خوب و اميدواركننده‌اي براي تغذيه‌درماني بيماران مبتلا به كوويد-۱۹ باشند.

بررسي‌ها نشان داده است كه ويروس كرونا، بيشتر افرادي كه از نظر غذايي دچار سوء‌تغذيه هستند، به‌ويژه افراد مسن را مبتلا مي‌كند. افراد مسن به دليل مشكلاتي كه در حس طعم غذا، سختي بلع، تحرك كم مجاري دستگاه گوارش دارند، بيش از گروه‌هاي سني ديگر در معرض سوء‌تغذيه و در نتيجه ابتلا به كوويد-۱۹ هستند.

در تغذيه‌درماني بيماران مبتلا به كوويد-۱۹، بيماران بايد از رژيم غذايي سالم تبعيت كرده و مكمل‌هاي ويتامين D، E و فولات مصرف كنند. همچنين رژيم غذايي سرشار از پروتئين و قند بسيار كم در هفته اول بيماري ضروري است. البته بيماراني كه به شدت مريض هستند هفته اول بيماري بايد از غذا‌هاي كم‌كالري مصرف كنند. اگر بيماري كروناي مبتلايان طولاني‌تر شد، بايد رژيم غذايي‌شان از نظر كالري متعادل - نه خيلي كم و نه خيلي زياد - باشد. براي اين بيماران مصرف ريزمغذي‌ها انواع ويتامين‌ها و مواد معدني بسيار موثر است.

بنا به گفته محققان مصرف تركيبات زيست‌فعال خاص در مديريت بيماري كوويد-۱۹ بسيار مهم است و روي سيستم ايمني بيماران مبتلا به كوويد-۱۹ از هر گروه سني، اثرات مفيد و كارآمدي دارد. تغذيه‌درماني در درمان موفق بيماران كوويد-۱۹ بسيار ضروري است.توصيه سازمان جهاني بهداشت

كارشناسان سازمان جهاني بهداشت مي‌گويند، براي پيشگيري از ابتلا به بيماري كوويد-۱۹ و البته درمان سريع‌تر بيماران مبتلا به اين ويروس، بايد موارد زير را رعايت كنيد:

۱. خوراكي‌هاي تازه و فرآوري‌نشده مصرف كنيد

ميوه، سبزيجات، حبوباتي مانند عدس و لوبياها، آجيل و غلات كامل، گوشت، ماهي، تخم مرغ و شير از خوراكي‌هايي است كه بايد مصرف شوند. به جاي خوردن مواد قندي، چرب يا شور از سبزيجات و ميوه استفاده كنيد.

۲. در حد متعادل روغن و چربي مصرف كنيد

از چربي‌هاي غير اشباع مانند چربي‌هاي موجود در ماهي، آووكادو، آجيل، زيتون، سويا، كانولا و آفتابگردان استفاده كنيد. به جاي گوشت قرمز از گوشت‌هاي سفيد مانند مرغ و ماهي مصرف كنيد.

از مصرف گوشت‌هاي فرآوري‌شده كه حاوي چربي و نمك فراوان هستند، پرهيز كنيد. از لبنيات كم‌چرب مصرف كنيد. تا جايي كه مي‌توانيد از سرخ‌كردني‌ها، پيتزا‌هاي يخ‌زده، شيريني‌ها و فست‌فود‌ها دوري كنيد.

درضمن مواد خوراكي را بيش از حد نپزيد تا ويتامين‌هاي آن از بين نروند.

۳. نمك و شكر كمتر مصرف كنيد

هنگام پخت‌وپز از چاشني‌هاي سرشار از سديم و نمك به مقدار كم استفاده كنيد. از خوراكي‌هايي كه حاوي مقدار فراواني نمك و قند هستند، بپرهيزيد.

از نوشيدني‌هاي گازدار و بدون گاز، مانند انواع نوشابه‌ها و آب‌ميوه‌ها و همچنين دوغ و ماست طعم‌دارشده كه حاوي قند بسيار هستند اجتناب كنيد.

به‌جاي مصرف شيريني، كيك و شكلات از ميوه‌هاي تازه استفاده كنيد.

۴. به اندازه كافي آب بنوشيد

آب مايه حيات است و مواد مغذي و تركيبات درون خون را به سراسر بدن منتقل مي‌كند، دماي بدن را تنظيم كرده و مواد زايد را از بدن بيرون مي‌كند. درضمن اين مايع حياتي حركت مفاصل را بهبود مي‌بخشد.

بهتر است روزانه ۸ تا ۱۰ فنجان آب بنوشيد. همچنين مي‌توانيد نوشيدني‌هاي ديگر مانند آب سبزيجات، آب ليمو كه در آب رقيق شده و شيرين نشده است و چاي و قهوه مصرف كنيد، اما بايد مراقب باشيد كه بيش از حد كافئين و آب‌ميوه مصرف نكنيد.

بنابه گفته متخصصان بهداشت و سلامت با مصرف صحيح مواد مغذي مي‌توان از ابتلا به بيماري كوويد-۱۹ اجتناب و به درمان مبتلايان كمك بسياري كرد.

منبع: ايسنا

انتهاي پيام/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.